Distanční způsob vzdělávání na ZUŠ lze využít k vytvoření prostoru pro žáky, ve kterém nebudou pouze pokračovat v normálním školním režimu (v přípravě, učení, nácviku, plnění úkolů), ale budou moci reflektovat svůj vztah k umělecké činnosti.
Klíčová kompetence pro základní umělecké vzdělávání uvádí jako podstatný aspekt uměleckého vzdělávání samostatnost. Proto by komunikace učitele se žákem a zákonnými zástupci měla být v této době postavena na zásadě „poskytnutí služby“ a při vzájemné dálkové komunikaci nabídnout žákům, kteří o to projeví zájem, maximální podporu v domácím samostudiu. Distanční způsob vzdělávání je příležitost přenést odpovědnost a zájem na žáka.
Role učitele uměleckých oborů je v distančním způsobu vzdělávání podpůrná a neměla by zásadněji zatěžovat chod a režim rodiny.